Световен АНТИ СПИН ден

1 Дек

Нямаше да пиша това при равни други обстоятелства.
Нямаше да пиша това, ако критиката, която видях онлайн за клипа по-долу, предлагаше алтернатива.
Нямаше да пиша това, ако нямах усещането, че хейта наистина е национален спорт.
Клипът по-долу, като част от националната АНТИ–СПИН кампания на България е наистина ужасен. Направен като за 5 лв, а кой знае дали за него не са изхарчени 5 милиона? Дори да беше произведен през ’95-та, пак щеше да бъде много кофти: гадна анимация, ужасни снимки – като от евтин каталог за долно бельо и т.н.

Има нещо, което обаче не мога да отрека – всички, които са го видели скочиха на ура! Значи са го разбрали. Предвид личната и сексуалната култура на българина, особено от някои социални/малцинствени прослойки, клоняща към кръгла 0, този клип изпраща ясно и разбираемо послание: по какъв начин се предава вируса на ХИВ и как да се предпазиш.

Душата ми на естет страда от безвкусицата, портмонето ми на данъкоплатец сигурно пак е тотално ограбено, но сърцето ми на майка усеща някаква (макар и мнооого малка) надежда, че някои проблеми започват да стават публично достояние, да се обсъждат, коментират и (надявам се) да се правят по-решителни опити за тяхното преодоляване и разрешаване.

С огромно съжаление трябва да призная едно: ако този клип е предназначен за младото българско поколение, то той е напълно задоволителен. Темата е безмерна, но за млади хора отгледани с чалга, побоища и препиване, които поглъщат всяка дума напечатана на жълтите парцали и тръпнат в очакване на новия сезон на БигБрадър (или каквото там друго им се предложи), млади хора, които искат да са шефове, ама едвам сричат и говорят за себе си в трето лице, млади хора, които качват безразборно свои голи снимки в интернет – кипът е идеален!

Бих предпочела една по-изискана творба, най-малко изработена по по-модерен и актуален начин, който днешната масова дигитализация позволява, но надали хлапетата, които бягат от час, пият като смокове и се чукат безразборно като зайци биха разбрали естетически издържан клип.
Искрено намирам този клип за тъп, гнусен, изработен по елементарен начин. Предполагам, че аудиторията ще се раздели на 2 основни фронта: едните ще го оплюят (и с право), но надали ще имат контра-предложение; а другите ще са всъщност хората, за които е предназначен този клип, които най-вероятно ще реагират с думи а-ла: абе тея на мене ли ше ми казват к’во да пра’а, ‘що не си ебете майката………..

Усещам, че се навеждате и вдигате камъните, мили читатели (това е назаем от DolceVita, дано не възразяваш) и съм готова за лапидацията. Но не съм сигурна, че обществото ни е готово за естетика в социалните послания. И под общество имам предвид масата хора, а не тези, които възмутени подписват петиции, като част от тях познавам, друга са ми приятели, а на трети се възхищавам от години.

15 Коментари to “Световен АНТИ СПИН ден”

  1. momakat декември 1, 2010 at 1:20 pm #

    Ами, според мен клипът е много правилно таргетиран, което пук от своя страна е доста жалко. Не говори много добре за младите хора в България, но реалността е такава. Ако помниш имаше една малоумна реклама на парфюми ефтерпа със слоган „облечи това“ или нещо такова. Тогава всички пак, а-у, колко тъпа била. Ама им вдигна продажбите с 40% процента. Което значи, че е била много добре насочена. Така и тази. Да се надяваме, че ще вдигне употребата на презервативи и ще намали снимането на клипчета с непълнолетни, коото се плющят! Макр, че се съмнявам.
    https://momakat.wordpress.com/2010/12/01/aids-is-a-mass-murderer/

    • ankabanka декември 1, 2010 at 1:27 pm #

      Съгласна съм с теб. А клипът на онзи парфюм беше абсурден, но съм повече от убедена, че е бил адски успешен.
      Харесва ми как си подредил анти-спин реклами в твоя блог, но колкото и да ме боли да го кажа, не мисля, че биха били резултатни в България

  2. Събина декември 1, 2010 at 2:00 pm #

    Според мен е абсолютност безумен. 😦 Прилича на реклама на гащи от Илиенци.И според мен това не е търсен ефект с цел таргетиране на чалга младежта, а просто някой е прибрал едни пари и с трохите са сглобили нещо, колкото да има.

    • ankabanka декември 1, 2010 at 2:20 pm #

      и на мен не ми харесва този клип и аз съм убедена, че резултатът е абсолтно случаен. вероятността да е гепено здраво от „бюджета“ е най-вероятно реалност. тъжната действителност е, че по-голямата част от народа ни е на ниво илиенци, като така и производителите и консуматорите на клипове като горния

  3. Ванина декември 1, 2010 at 7:24 pm #

    Естесвено, че първата ми реакция е „Алеле майко, каква абсолютна простотия!!!“ Обаче, мила ми Ани поставяш един доста сериозен въпрос: Доколко младото поколение на България, това което приема чалга текстовете за поезия, абсолютната сексуална освободеност на възраст около 13 за норма и тоталната неграмoтност за „адаптиране на езика“ е готово за естетика в социалите кампании (а и не само). За съжаление, ще се окаже, че клипът е правилно таргетиран и най-вече разбран, което мили ми мои 30 и нещо годишни приятели може само да ни натъжава.

    • ankabanka декември 1, 2010 at 7:51 pm #

      Мила моя, тук въпросите са много: кой на кого е поръчал – и колко е платил за това пошло нещо, което се нарича рекламен клип на социална тематика; дори да приемем, че гляма част от народонаселението кълчи кълки на бесни поп-фолк мотиви и разбира само от послания поднесени от силиконови сирени, то нужно ли е да се използват първосигнални асоциации, за да се изпрати някакво (в този случай доста важно) послание и не на финала – не е ли поне до някъде задължение на създателите на каквито и да е визуални продукти да кутивират чувство за естетика, вместо да торят простотията и грозотата.
      в Западна Европа и Америка хората, на които казват white trash са дори по-кофти от тези, които тук наричаме чалгаджии, но в същото време на тях им показват страхотни реклами, на които ние тук гледаме и цъкаме, докато на нас ни поднасят гнусни и пошли пародии.
      темата е дълга и тъжна, мила моя Ванина и мили мои 30+ приятели

      • Ванина декември 1, 2010 at 8:06 pm #

        Ха, това за отговорността по култивирането на все пак някакви естестски разбирания от страна на медиите и създателите на визуални продукти и на мен ми се щеше да го изкоментирам…ОБАЧЕ – при така създалата се ситуация се питам – дали тези „създатели“ просто искат да „си продадат продукта“ и нагласят визията му според какво се харчи или въпросните „създатели“ са и те яко затънали в септичната яма на пошлостта??? И в двата случая е loose-loose ситуация:))

  4. Ванина декември 1, 2010 at 7:36 pm #

    А и впрочем ето ти и отговор на въпроса за бюджета на клипа – от Дневник.бг – „Изработката на клипа струва 11 хиляди лева, финансиран е със средства на Глобалния фонд за борба със СПИН, туберкулоза и малария, съобщиха по-късно пред „Дневник“ от министерството на здравеопазването. Видеото не е минавал през одобрение от министерството, изработено е от „Фен ТВ“, ръководител на творческия екип е Камен Воденичаров.“

    • ankabanka декември 1, 2010 at 7:54 pm #

      Фен ТВ не беше ли яка чалгаджийница? колкото и симпатичен да ми е Камен Во – какво стана с всички яки и талантливи криейтив хора, които имат истински опит в подобни начинания…..
      давайте патроните за глигани 😦

    • ankabanka декември 1, 2010 at 9:41 pm #

      най-тъпото е, че покарй този клип, (почти) всичко живо него обсъжда, а не проблема, т.е. превенция, изследване и лекуване на ХИВ позитивни.

  5. cipisec декември 1, 2010 at 8:11 pm #

    Ани, само искам да вметна нещо, в/у което никой не постави акцент. Една част от тези 1250 човека у нас са се заразили при преливане на кръв, други са се родили с този вирус…

    • ankabanka декември 1, 2010 at 9:34 pm #

      много на място, Ицо. Днес си говорих с една позната, чиято приятелка умря преди гоидни от СПИН – беше се заразила от зъболекаря си, и то на Запад. А у нас познавам няколко човека, които при преливане на кръв са заразени с ХЕПАТИТ. Което спред мен не би трябвало да се случва в 21-ви век.

  6. виктория декември 1, 2010 at 10:55 pm #

    Ти сега като моята учителка в 11 клас, която ни питаше: аз сега какво да ви уча за живота – това, което е правилно или това, което ще ви свърши работа в този гаден свят? 🙂
    Вероятно този клип е направен след проучване какво ще влезе в съзнанието на хората. Но по-скоро не го вярвам. По-скоро един гъзари са взели адски много кинти, хвърлили са 200-300 лева от тях на някое студентче и то е произвело този клип. Едно време бях хванала една врътка – как през анти-СПИН кампания за много пари се захранваше една предизборна кампания. Примерно – взимат се 5 милиона за кампания, прави се клип за 1000 и листовки за още още 1000 и останалата сума се делка между проуцента и партията, а продуцентът правеше и кампанията на партията. Нещо подобно, вече не си го спомням. Та смятам, че този юродив клип е рожба на нещо подобно. Подценяваме малките. А от телевизора виждам как и мен непрекъснато ме подценяват. Па не сме толкова тъпи и долни. Но виждам и твоя резон.
    ПС. Нямам нищо против, че ме цитираш, даже съм поласкана. 🙂

    • ankabanka декември 2, 2010 at 10:50 am #

      Това с подценяването е кофти, поради което българска телевизия (с много редки изключения)вече не гледам.
      то тук половението е кокошката и яйцето: дали младите са видиотени, защото така са отгледани/възпитани/култивирани, или обществото ни е видиотено и възпитава така младите поколения. болна тема, безкрайна, уви

Trackbacks/Pingbacks

  1. За 1-ви декември « за котките и слънчогледите… - декември 1, 2010

    […] подкрепят инициативата на 1-ви декември – Dreamy, Ankabanka, Здраве.бг, gorgeousbutreal и още много други с интерес четах […]

Вашият коментар

