Неделя в зоопарка

29 Май

Винаги след посещение на зоологическа градина съм оставала със смесени чувства. От една страна съм видяла толкова много и различни животни и най-вече съм се забавлявала с дъщеря ми, но от друга страна тези животни в по-голямата си част имат доста измъчен вид, което пък ме натъжава.

Така се чувствам и днес, след поредната разходка в Софийската зоологическа градина, която на няколко пъти си повторих, че ще ми е последна.

От една страна бяхме над три часа и половина на въздух, обиколихме цялата градина и видяхме толкова много различни животни. Видяхме как мият носорога, а веднага след това той се метна в калното си езерце, как се гмуркат черните лебеди, как кафявата мечка се излежава във водата и се плиска с лапа, как слона си хвърля пясък на гърба, как бизоните си сменят козината… Четохме на Адриана информацията за животните и й разказвахме какво знаем за тях.

Но също така видяхме, че цялата зоологическа тъне в обичайното безхаберие, което е обгърнал цялата ни държавица. Явно парите не стигат – нали все така сме свикнали да ни обясняват, когато има разхвърляно, счупено, мръсно и лошо поддържано. Но явно, че човешката простотия е безгранична. Още от входа се сблъскахме със всякакви сергии, в самия парк също на странни места се срещат лавки и павилиони за храна и напитки. Направи ми впечатление, че освен традиционните табели „не хранете животните“ вече има и такива, които с повече хумор обясняват, че животните не са гладни и че подхвърлянето на солети, пукани, чипс и подобни е вредно за тях. Направих забележка на 6 човека. А можех да направя на повече от 60. Нито един родител не видях да спира детето си да хвърля храна. Някои дори хвърляха обвивки от бонбони на маймуните, а те милите ги изядоха. Направих им забележка – майката ми се изсмя и ме подмина с подигравка.

Към края на обиколката стигнахме до сурикатите. Те милите бяха доста дебелички и пред тях имаше табела с указания да не им се подхвърля храна. Две млади жени – на видима възраст около 20 и нещо им хвърляха солети и се заливаха от смях. Дъщеря ми попита защо ги хранят като е забранено, аз не издържах и й отговорих „Защото са простачки“. Едната ме погледна тъпо и продължи да хвърля солети. След няколко минути вече не издържах и я попитах дали може да чете „Да“, отговори с готовност тя. А тогава защо хвърляте храна на животните, при положение, че табелата със забраната е точно пред вас? „Амиии, защото са много забавни.“ Гениален отговор, нали? Солетите не са храна за сурикати, те дебелеят, разболяват се и умират от човешкия джънк, но на една женица й е забавно.

Също така в зоологическата градина е забранено карането на колело, ролери, игра с топки и носене на балони. Колела нямаше, явно ги спират на входа, но пък топки и балони – колкото искаш. При една клетка имаше надпис „Пазете тишина, има новородено животно.“ Наоколо деца крещят, а родителите викат по тях „Млъкни бе, наду ми главата!“ И така, идилично. Освен това имаше някакъв празник и доста шумотевица и висока музика – по средата на зоопарака. Лудница, шумотевица и смрад на бира/скара.

Докато се разхождахме спряхме за почивка и ядохме банани. Обелките прибрах в първо в плик в раницата ми, а после ги изхвърлих в кофа. Не видях много други да си хвърлят боклука в кофите, които празнееха на фона на доста замърсените алеи. Доста хора ходеха с цигари в ръка, а и доста фасове се валяха по алеите.

Разказвахме на дъщеря ни как са организирани зоологическите градини по други места на света – забранено е яденето пред клетките на животните и вкарването на храна отвън изобщо, не се разрешава храненето на животните и нарушението на тези забрани се санкционира строго, а глобите са доста високи. Храна се продава/сервира на определени и заградени за целта места и пак – изнасяне на храна не е разрешено. За това пък кебабчийницата в нашата зоологическа градина е точно между мечките и хищниците.

Всъщност разходката в зоологическата градина беше като разходка в България в миниатюра: всички забрани се нарушават с наглост и без капка съзнание за щетите, които се причиняват, а обяснението – ами всички така правят, защо аз да следвам нормата? Това мили хора, оставяме на девата си – личния си пример. И това мили хора зависи от всички нас, на какво ще ги научим тези деца, какво ще им покажем и как се държим самите ние.

Оказа се, че пингвините вече ги няма, защото средата не е подходяща. Някак естествено ми се стори пингвини да не обичат топлото. Затворена студена зала за пингвини е ясно че няма, нямаше и смисъл да питам.

И някак в разрез със същността на семейно занимание, което представлява неделната разходка в зоопарка, повечето мъже със слогани на тениските си разхождаха такива на алкохолна тематика: The more I drink, the pretty you are; Rakia – connecting people; One beer or two beers, That is the question; Drinker 69; You’re ugly and I’m not drunk enough; 10 ressons why beer is better than women…. Водих записки за надписите. И ако не бях толкова разочарована от разходката или по-точно от разхождащите се, щеше да ми бъде забавно.

8 Коментари to “Неделя в зоопарка”

  1. midnight май 29, 2011 at 9:51 pm #

    отдавна не съм ходила в Софийската зоологическа градина.преди години се бях зарекла,ченямада стъпя в това ужасно и потискащо място, а тогава дори нямаше тържество и кебапчета. представям си колко ужасно е било сега. имах желание тези дни да заведа сина си, но то все повечесе разколебава.
    но ми е много странно и отдавна се питам как така се получава, че една уж богата община (все пак е столична) д пржволав поддържанитж на зоологическа градина, докато една доста по-бедна, като Благоевградската има разкошна зоологическа градина. (или поне до миналата година имаше де, знам ли и там какво може да се е случило)
    аз, като пето поколение софиянка, с болка заявявам, че вероятно проблема е в софийската селяния.

    • ankabanka май 30, 2011 at 8:07 am #

      проблема с българския манталитет на егоизъм и непукизъм е колосален. никакво съзнание за група и цяло нямаме, уви.

  2. midnight май 29, 2011 at 9:53 pm #

    извинявам ке. „д пржволав поддържанитж“ не мога да го разгадая, но смислово е нещо като не успява в поддържането“

  3. Иван май 30, 2011 at 4:06 pm #

    Силен текст, а това за миниатюрата е просто жестоката есенция от всичко. Факт, ние сме прости индивидуалист от типа „на мене да ми е добре…“.

    • ankabanka май 30, 2011 at 5:03 pm #

      много тъжна гледка беше, направо ми се догади накрая

  4. Pippilota Mentolka юни 3, 2011 at 5:01 pm #

    Миналото лято направихме точно същата грешка – да отидем там в почивен ден. Това с мятането на храна на животните направо ме влуди. Една майка мъкнеше цяла торба с ябълки и подаваше на децата си да замерят мечката с тях. Точно като теб я попитахме тя не може ли да чете и отговорите й бяха точно същите! О, съвършена простота!Та, в Зоологическата – само в делничен ден, поне хорската простотия да си спестим.

  5. Diana август 15, 2012 at 3:01 pm #

    Честно, хората изобщо замислят ли се? Миналият септември заведохме децата си в Зоологическата (подарък за РД-то на баткото) и съжалих, защото вместо да се забавляваме през повечето време трябваше да обяснявам на децата, че това, което правят хората наоколо е нередно и дори опасно. Само два примера:
    В първия случай група девойки се забавляваха ужасно докато една от тях се хвърляше върху оградата на тигъра!!! А във втория две майки помогнаха на сина на едната да се прехвърли през ограда при лосовете (или елените), за да събере ябълки от земята, че изглеждали вкусни!
    За хвърлянето на храна и отпадъците по алеите не ми се говори.

    • anadinkova август 15, 2012 at 3:07 pm #

      мда, много подобни примери има. сега от време на време детето пак иска да ходим там, а аз все отказвам, заяото последния път беше ужасно

Вашият коментар

